Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 8 maart 2017

Vrouwendag

Het zal je niet ontgaan zijn vandaag: het is Internationale Vrouwen Dag. Ook voor mij was het vrouwendag: Ik mocht de middag doorbrengen met 3  Wereld-Vrouwen: 3 leeftijdsgenoten die ik enorm waardeer om hun vriendschap, steun, persoonlijkheid. Gewoon omdat ze zijn wie ze zijn en doen wat ze doen en op mijn pad zijn gekomen.


Ik ben niet zo vaak in de gelegenheid om op pad te gaan, des te bijzonder was het om vanmiddag in Middelburg bij Honeypie tijd voor elkaar te hebben, veel, veel te lachen, bij te kletsen als vrouwen-onder-elkaar. Bewondering heb ik - nog meer - gekregen voor de wijze waarop ze de dingen die ze in het leven tegenkomen tegemoet treden en een plek geven. Geen grote carrières maar als geweldige mensen in hun gezin, met hun partner, op het werk of waar dan ook. Tijdens het kleppen en lachen verorberden we de nodige zoetigheid: afijn, er bleef niet zoveel over.... 


********
Het breien van sokken werd vroeger geleerd van moeder op dochter. Sokken werden ook op straat gebreid, tenslotte moesten de handjes wapperen. Helaas is de kunst van het sokken breien lang niet meer bij iedereen bekend. Jammer want zelf gebreide sokken zijn heerlijk warm en met de mooie wolletjes van tegenwoordig maak je unieke exemplaren.
En nee, sokken breien is niet oubollig en ouderwets.
Gelukkig is het boekje Sokken Breien weer uitgebracht (een bundeling van 2 eerdere boekjes) geschreven door Jo An Luijken en Marlies Hoogland.

Sokken breien

Het boekje heeft een harde kaft en kost 14,95. Naast de basispatronen (zowel traditioneel van boord naar teen, maar ook andersom) kun je er ook leuke andere patronen in vinden.
Natuurlijk kun je geitenwollensokken breien maar je kunt ook kiezen voor een handgeverfd draadje, we hebben weer unieke strengen in de winkel:


Hierboven vind je de strengen voor een paar unieke sokken. Elke streng weegt 100 gram - van een paar streng heb ik er 2.
De strengen zonder lurex zijn 75% wol, 25 % polyamide, 420 meter (genoeg voor sokken tot maat 46 - € 12,95)
Er zijn ook strengen met een vrolijk glittertje. Samenstelling 74% wol, 24% polyamide, 2% lurex. Op deze strengen zit 344 meter (€ 14,95)


Dit zijn strengen met korte verloopkleuren, je kunt de 2e sok gelijk beginnen en hoeft niet te zoeken naar een herhalend patroon om je 2e sok identiek te krijgen.

Kies je voor een sok met een patroontje of bijzonder steekje kun je beter een effen wol kiezen. Kleur wint het nu eenmaal altijd van patroon en met een bont garen valt je patroontje helemaal weg.
Laten we nog ook nog een kast vol met effen wolletjes hebben!
Sokkenwolletjes of het boekje mag je altijd bestellen via de mail.



Tot morgen weer, ik ga nog even nagenieten.

4 opmerkingen:

  1. Heerlijk voor je om met een paar goede vriendinnen een fijne middag te hebben. Zeker als je altijd druk bezig bent, is een middagje vrijaf fijn.
    Breien en haken heb ik als kind geleerd, maar helaas heb ik daarbij twee frustraties opgelopen. Het breien van sokken is er één van naast het haken van pannenlappen met ouderwetse stijve katoen.
    De sokken op het boek en al die vrolijk gekleurde garens zijn aantrekkelijk. Misschien moet ik het breien van sokken nog een kansje geven.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Jeanet, wat fijn dat jij zo'n supermiddag hebt gehad met jouw vriendinnen. De zoetigheden op de foto zien er heerlijk uit. Ik ben pas begonnen met sokken breien uit nood eigenlijk want mijn moeder heeft alzheimer en is vergeten hoe het moet.
    Ik heb het boekje Sokken breien je zo. Fijn boekje en het wordt goed uitgelegd. Ik ben nu bijna bij de tenen aangekomen. Stiekem ben ik wel trots op mezelf dat ik het met behulp van het boekje heb geleerd zonder uitleg van iemand.
    Geniet nog maar lekker na van jouw fijne middag.
    Groetjes uit Zwolle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat goed en leuk dat je er even uit bent geweest met vriendinnen. Daar knapt een mens van op en je accu wordt ook weer opgeladen. Ja, sokken breien. Ooit vroeger op de lagere school gedaan, maar nu weet ik het niet meer. En ik heb niemand die het voor me doet. Maar ja, je kunt niet alles hebben in het leven. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gezellig Jeannet, daar knapt een mens van op, en je woorden over je vriendinnen, geen grootste mensen qua carrière, maar wel groots in hun leven en zijn en zorgen trof me, want zo is het wel, want daar gaat het toch maar wel om in het leven.

    BeantwoordenVerwijderen